10 błędów uniemożliwiających zdrowy sen.

10 błędów uniemożliwiających zdrowy sen.

Zdrowy sen jest nam niezbędny do życia. Jednakże sami często pozbawiamy siebie możliwości nocnego wypoczynku dobrej jakości. Dlaczego tak się dzieje? Oto 10 najważniejszych przyczyn.
1) Zdarza się nam lekceważyć potrzeby naszego organizmu. Kładziemy się spać nieregularnie, zarywamy noce, odsypiamy…Tymczasem dla zegara biologicznego bardzo istotne jest, by czas na sen przypadał w określonych godzinach w ciągu doby.
2) Naturalny rytm organizmu może jednak zaburzyć również zbyt długa drzemka w ciągu dnia – często nieświadoma, po 16, przed telewizorem…Jeśli to dla nas konieczny element dnia, warto chociaż ograniczyć się do 30-minutowej.
3) Lekceważenie potrzeby „zaciemnienia”. Aby wytworzyć melatoninę – hormon snu, organizm potrzebuje właśnie ciemności. Tymczasem współcześnie w rzadko którym miejskim lokum taka ciemność panuje. By odizolować się od wszelkich źródeł światła (w tym ulicznego) konieczne jest zasłonienie okien, a czasami nawet nałożenie na twarz specjalnej maseczki.
4) Wzmożona aktywność tuż przed zaśnięciem – zwłaszcza intelektualna, emocjonalna. Organizm potrzebuje przed snem czasu, aby spowolnić pracę układu nerwowego, hormonalnego. Dlatego konieczne jest, by do snu się przygotować – przyciemniając światła, uspokajając nerwy, słuchając spokojnej muzyki czy uprawiając relaksujące ćwiczenia fizyczne.
5) Spożywanie przed snem produktów zaburzających metabolizm i podnoszących poziom cukru we krwi. W ogóle – ostatni posiłek na chwilę przed położeniem się spać to fatalny pomysł. Kolacja powinna być złożona z produktów bogatych w białko i najlepiej przeznaczyć na nią czas na 2 – 3 godziny przed snem.
6) Konsumpcja alkoholu przed snem – traktowanie go jako swoistego środka leczniczego nie jest nigdy dobrym rozwiązaniem. Choć początkowo alkohol faktycznie ułatwia zaśnięcie, to jednak pogarsza się jakość snu w drugiej połowie nocy.
7) Rozpraszanie się przed snem programami telewizyjnymi; oglądanie w sposób mechaniczny, monotonny dla działania „usypiającego”.
8) Zmuszanie się do zaśnięcia. Jeśli przez prawie godzinę od położenia do łóżka nie udaje nam się zasnąć – nie ma sensu w nim leżeć. Lepiej zrelaksować się w inny sposób, wprowadzić w stan harmonii, uwolnić od napięcia. Uporczywe próby zaśnięcia nie przynoszą efektów.
9) Uważanie że tabletka nasenna wystarczy…Na dłuższą metę nie jest to dobre rozwiązanie. Zamiast sięgać po środki doraźne, warto dotrzeć do źródeł problemu. W rezultacie możemy sami nauczyć się technik relaksacyjnych ułatwiających zasypianie, ograniczyć ilość stresów w życiu codziennym, zmienić dietę, odkryć dobroczynny wpływ naparów ziołówych (z rumianku, melisy, passiflory)…
10) Zbyt poważne traktowanie bezsenności (nawet chwilowej), zamartwianie się brakiem należytego nocnego wypoczynku. Paradoksalnie – bezsenność nie zniknie, jeśli stale będziemy czynić z niej nasz sztandarowy problem. Konieczne jest zredukowanie wewnętrznego napięcia, oraz zyskanie większej świadomości potrzeb swojego ciała.